סרטן פי הטבעת 05.07.2022

טיפולי קרינה בעוצמה משתנה שיפרו את התוצאים בסרטן פי הטבעת

חולי סרטן פי הטבעת שטופלו עם קרינה בעוצמה משתנה הראו שיפור בתוצאי השרידות, ושיעור מופחת של קולוסטומיות. בנוסף, נמצא כי פרופיל הרעילות בעקבות הטיפול היה משופר

סרטן פי הטבעת. אילוסטרציה

במחקר שממצאיו פורסמו בכתב העת 'Frontiers in Oncology', מטרת החוקרים הייתה לתאר את השרידות ואת תוצאי הרעילות של מטופלים עם סרטן תאי קשקש של פי הטבעת (SCC-AC), בהתייחס להשפעתם של חידושים טכנולוגיים בשיטות האבחון והקרינה.

החוקרים ערכו מחקר עוקבה רטרוספקטיבי וחד-מרכזי, אשר נעשה לאחר אישור של ועדת האתיקה המוסדית. החוקרים זיהוי 142 מטופלים מתוך מרשמיהם, אשר קיבלו טיפול רדיקלי ל-SCC-AC בין השנים 2000-2020. 55 מטופלים עברו FDG PET/CT לצורך קביעה ראשונית של שלב מחלתם ולתיחום נפח המטרה, 87.33% קיבלו טיפול מקביל עם כימורדיותרפיה (CRT), 64 מטופלים קיבלו רדיותרפיה תלת-ממדית קונפורמלית (3DRT) בתקופה בין 2000-2009, ו-78 מטופלים קיבלו רדיותרפיה בעוצמה משתנה (IMMRT) בתקופה בין 2009-2020.

הנקודות הסופיות של האנליזה כללו שרידות ללא חזרה מקומית (LRFS: locoregional relapse-free survival), שרידות ללא מחלה (DFS), שרידות כוללת (OS), ושרידות ספציפית לסרטן (CSS: cancer specific survival). בנוסף, דווחו רעילויות חריפות ומאוחרת.

בתקופת מעקב חציונית של 31.2 חודשים, השרידות הכוללת החציונית הייתה 135 חודשים, ה-LRFS ל-5 שנים היה 73.1%, ה-DFS ל-5 שנים היה 65.3%, וה-CSS ל-5 שנים היה 75.3%. השימוש ב-IMRT נקשר עם תקופת טיפול קצרה יותר. באנליזת משתנה בודד, IMRT נקשר עם שיפור מובהק ב-DFS וב-CSS בעוקבה הכוללת, ושיפר באופן מובהק את ה-DFS,יOS, ו-CSS בקרב המטופלים אשר קיבלו CRT. באנליזה מרובת משתנים, IMRT נקשר עם שיפור בכל מרכיבי השרידות. השימוש ב-FDG PER/CT לא תורגם לשיפור בתוצאי השרידות באנליזות משתנה יחיד ומרובת משתנים.

רעילות עורית בדרגה 3 ומעלה לא אירעה באופן שכיח, אך רעילויות המטולוגיות היו שכיחות יותר בקבוצת ה-IMRT. תופעות לוואי מאוחרות וקולוסטומיות דווחו בשכיחות פחותה יותר בקבוצת ה-IMRT.

החוקרים מסכמים כי ניהול סרטן פי הטבעת על ידי טיפולי קרינה בעוצמה משתנה נקשר עם שיפור בתוצאים האונקולוגיים ועם פרופיל רעילות משופר. קביעה זו מתבססת על סמך הממצאים שעלו במחקר החד-מרכזי ובזרוע יחידה אותו ערכו.

מקור:

Mohamed, A. A., Schlenter, M., Heinzel, A., Kintsler, S., & Eble, M. J. (2022). Intensity-Modulated Radiotherapy Associated With Improved Survival Outcome in Anal Cancer. Frontiers in Oncology, 12.

נושאים קשורים:  סרטן פי הטבעת,  טיפולי קרינה,  מינון קרינה,  שרידות,  מחקרים
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו