סוכרת 16.05.2022

האם סוכרת של אנשים רזים במדינות עניות היא סוכרת נפרדת?

ב-1999 ביטל ה-WHO את הגדרת "סוכרת מקושרת לתת תזונה" כמחלה נפרדת. אולם, מחקר חדש מצא כי למטופלים עם BMI נמוך יש פרופיל מטבולי ייחודי שמבדיל בינם לחולי סוכרת סוג 1 ו-2

אישה בבית חולים בהודו. צילום: שאטרסטוק

אבחנה של סוכרת באנשים עם BMI נמוך (מתחת ל-19 ק"ג/מ2) הינה תופעה מוכרת זה 60 שנה לפחות, בעיקר במדינות עם הכנסה ממוצעת בינונית ונמוכה לנפש (Low and Minimal Income Countries - LMIC). סוכרת זו הוגדרה באופן רשמי על ידי ארגון הבריאות העולמי (World Health Organization - WHO) בשנת 1985 כ"סוכרת מקושרת לתת תזונה". בשנת 1999 ה-WHO חזרו בהם מהגדרת סוכרת זו כמחלה נפרדת.

מטרת מחקר זה היתה להגדיר מהם המאפיינים המטבוליים של מטופלים אלה על מנת לבסס כי אכן מדובר בסוג אחר של סוכרת.

מבדקים מטבוליים מן המעלה הראשונה בוצעו על מנת לאפיין מטופלים הודיים עם "סוכרת של BMI נמוך" (Low BMI Diabetes - LD) אשר לא נמצאו מתאימים להגדרת סוכרת מסוג אחר, לפי מבדקים אימונוגנטיים. נבדקים אלה הושוו לשלוש קבוצות של נבדקים מותאמים על בסיס מצב דמוגרפי: קבוצה ראשונה של נבדקים עם סוכרת סוג 1 (Type 1 Diabetes - T1D), קבוצה שנייה של נבדקים עם סוכרת סוג 2 (Type 2 Diabetes - T2D) וקבוצת מקרי ביקורת ללא סוכרת.

החוקרים מדדו את רמת הפרשת האינסולין בעזרת דהקונבולוציה של פפטיד-C. רגישות פריפרית וכבדית לאינסולין נבדקה בעזרת מבדקי קלמפ לבלבי היפראינסולינמי-אאוגליקמי מדורג (stepped hyperinsulinemic-euglycemic pancreatic clamp). תכולת שומן בתאי שריר וכבד נבחנו בעזרת תהודה מגנטית גרעינית ספקטרוסקופית.

תוצאות המחקר הדגימו כי תגובת הפרשת אינסולין היתה נמוכה בקבוצת LD בהשוואה לנבדקים ללא סוכרת ולנבדקים עם T2D. ייצור גלוקוז אנדוגני היה נמוך בקבוצת LD בהשוואה לקבוצת T2D (הפרשה ממוצעת של 0.5±0.1 לעומת 0.84±0.1 מ"ג/ק"ג*דקה, בהתאמה; p<0.05). צריכת הגלוקוז היתה גבוהה בקבוצת LD בהשוואה לקבוצת T2D (10.1±0.7 לעומת 4.2±0.5 מ"ג/ק"ג*דקה; p<0.001). תכולת ליפידים בתאי כבד וכמות רקמת שומן ויסצרלי היו נמוכים באופן משמעותי בנבדקים עם LD בהשוואה לאלו עם T2D.

מסקנת החוקרים היתה כי למטופלים עם LD ב-LMIC יש פרופיל מטבולי ייחודי, מה שמרמז על כך כי מדובר בישות עצמאית שדורשת המשך מחקר.

מקור:

Eric Lontchi-Yimagou, et al. (2022) “An Atypical Form of Diabetes Among Individuals With Low BMI.” Diabetes Care 2022; dc211957. doi.org/10.2337/dc21-1957

נושאים קשורים:  סוכרת של BMI נמוך,  מדינות עניות,  הודו,  סוכרת סוג 1,  סוכרת סוג 2,  תכולת שומן כבדי,  מחקרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו