גלאוקומה 19.05.2021

גלאוקומה עם זווית פתוחה ושינויים בזרימת הדם בראש עצב הראייה

חוקרים סבורים כי גיל מבוגר ודופק גבוה מהווים גורמי סיכון לירידה בזרימת הדם לראש עצב הראייה, שמקדימה את הירידה בעובי שכבת ה-RNFL

גלאוקומה. אילוסטרציה

מטרת החוקרים היתה לקבוע האם ירידה בזרימת הדם לראש עצב הראייה מקדימה או מגיעה אחרי ירידה בעובי שכבת סיבי העצב ברשתית (RNFL - retinal nerve fiber layer) בעיניים עם גלאוקומה עם זווית פתוחה.

החוקרים עיצבו מחקר רטרוספקטיבי אורכי שבו עקבו אחרי 350 עיניים של 225 חולי גלאוקומה בזווית פתוחה למשך שנתיים לפחות, תוך כדי איסוף נתונים מכל מטופל מחמש בדיקות LSFGי(laser speckle flowgraphy) ו-OCTי(optical coherence tomography).

החוקרים מדדו את ה-MTי(tissue area mean blur rate) ברביעים העליון, הטמפורלי והתחתון של ראש עצב הראייה, כמייצג של זרימת הדם לראש העצב באמצעות LSFG ואת עובי שכבת ה-RNFL ב-OCT. כמו כן, החוקרים השתמשו במודל לינארי רב משתני של השפעות מעורבות, על מנת לזהות מנבאים פוטנציאליים לירידה מהירה יותר ב-MT, תוך נטרול ערפלנים אפשריים.

על סמך התוצאות, החוקרים הקצו לכל רביע של כל מטופל נקודת סיכון אחת אם הרביע היה טמפורלי או עליון, אם גיל המטופל היה מעל החציון (61 שנים) ואם הדופק של המטופל היה גבוה מהחציון (74 פעימות לדקה). לאחר מכן, השוו בין הרביעים באמצעות מודל השפעות מעורבות על שם Cox, לשינויים ב-MT ובעובי ה-RNFL, אותם הגדירו כשינוי מערך הבסיס משני הביקורים העוקבים האחרונים, של יותר מפי 1.96 ממקדם השונות הרלוונטי.

החוקרים העריכו את התוצא העיקרי דרך משתנים מערכתיים ועיניים ואת ה-MT ועובי שכבת ה-RNFL ברביעים העליון, הטמפורלי והתחתון.

החוקרים מצאו כי המודל הרב-משתני הראה שהירידה ב-MT היתה מהירה יותר בקרב חולים מבוגרים עם דופק גבוה יותר, כמו גם ברבעים התחתונים (P <0.05). כמו כן, נמצא כי רביעים עם 0 נקודות סיכון הראו ירידה ראשונית בעובי שכבת ה-RNFL (P = 0.048) ורביעים עם נקודת סיכון אחת הראו ירידה בו זמנית הן בעובי ה-RNFL והן ב-MTי(P = 0.260), בעוד כי רביעים עם 2 ו-3 נקודות סיכון הראו ירידה ראשונית ב-MTי(P < 0.001).

החוקרים הגיעו למסקנה כי חולים מבוגרים יותר עם דופק גבוה יותר נמצאים בסיכון גבוה יותר להפחתה ראשונית בזרימת הדם לראש עצב הראייה, כלומר הנ"ל מקדימה את הירידה בעובי שכבת ה-RNFL, ברביעים העליונים והטמפורליים.

מקור:

Kiyota N, et al. Ophthalmology. 2021;128(5):663-671. doi:10.1016/j.ophtha.2020.10.010

נושאים קשורים:  גלאוקומה עם זווית פתוחה,  מחקרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו